ייעוץ עסקי לבתי קפה ומסעדות? קבלו את ההנחות השגויות המובילות בקרב בעלי עסקים

אם יש לכם עסק בתחום המזון – לא משנה אם זו מסעדה שכונתית, בית קפה פינתי, או עסק להכנת אוכל ביתי - אנו כמעט משוכנעים שבשלב זה או אחר של חיי העסק, עברה בראשכם מחשבה שנשמעה בערך כך: "אוקיי, אז יש לי עסק בתחום המזון, יש מי שמנהל אותו וכולם עובדים קשה, אבל איך מעלים את רמת הרווחיות של המקום אחרי משכורות, ספקים ומיסים?"

אם הסיטואציה שזה עתה תוארה מרגישה לכם מוכרת, דעו שני דברים מרכזיים:

  1. אתם לא לבד.
  2. אתם במקום הנכון.

בישראל קמים מדי שנה עסקים רבים בתחום המזון. חלק עושים זאת היות ומבחינתם מדובר באהבה עתיקת יומין, אחרים יוצאים למסע בעקבות אהבה חדשה למטבח, ולצידם ישנם גם יזמים קולינריים או במלוא הפשט – אנשי עסקים שפשוט רוצים להרחיב את משלח ידם לתחומים נוספים.

למען האמת, זה לא ממש משנה לאיזה סקטור אתם משתייכים כבעלי עסק בתחום המסעדנות או המזון, פשוט כי סביר להניח שבשלב זה או אחר תגלו כי העסק הזה – אותה מסעדה, מפעל ביתי לייצור מזון, או בית קפה שחלמתם להקים זמן כה רב, אינו ממצה את הפוטנציאל; אתם בשלב ההרצה או מעט אחריו, מדי ערב (או בוקר) אתם מקבלים הרבה פידבקים טובים, ישנו אפילו קהל לקוחות שפוקד את העסק, אך במקרים רבים אתם מגלים כי הפדיון פשוט אינו ממצה את הפוטנציאל. זהו לרוב השלב בו תתחילו לשקול הליך של ליווי עסקי.

ייעוץ עסקי למסעדות ולבתי קפה – מה זה אומר עבור בעלי-העסק?

ברור לכולנו כי פציחה בהליך של ייעוץ עסקי למסעדות (או לכל עסק לשם העניין), משמעה הגדשת-סאת ההוצאות החודשיות של העסק. מאידך, סביר להניח שלא כל בעלי-העסקים מחזיקים בסט-היכולות בהם מחזיקים מלווים עסקיים בעלי ניסיון והשכלה מתאימים, מה שהופך את ההוצאה הצפויה ל'ככל הנראה יעילה בהמשך הדרך', או במילים אחרות: "אם ישנו גורם מקצועי ומנוסה בניסיון שטח, בכל הקשור ל'איך מגבירים רווחיות בעסק שלי?' – תביאו אותו, נשלם לו, זה שווה את זה".ואחרי שאמרנו זאת, חשוב לציין באותה הנשימה כי רבים הם בעלי העסקים אשר מאמינים כי אם רק יטמיעו שינוי כזה או אחר בעצמם, אם רק ישנו אי-אלו התנהגויות עסקיות, אזי העסק פשוט יתחיל לייצר שורת רווח רצינית יותר ושזהו – אין יותר צורך בליווי עסקי או בייעוץ עסקי למסעדנים. במאמר זה נדבר על כמה מיסקונספציות (הנחות שגויות) שגורות בתחום, כאלו שכאשר עולות במוחם של בעלי מסעדות וכיו"ב, גורמות להם לחשוב כי אין להם צורך בליווי עסקי הלכה למעשה.

אז מהן התפיסות השגויות בתעשייה לגבי פציחה בהליך ליווי עסקי? הנה:

  1. "אני יכול לעשות את זה לבד – במקום מנהל מסעדה נביא מנהל משמרת יותר מקצועי"אמנם מצבת כוח אדם יעילה, מתוגמלת ולויאלית, היא אלמנט חשוב בתפקוד ראוי ואפילו רווחי של עסק, אך כל יועץ עסקי מנוסה דיו יוכל (או תוכל) להסביר לבעל העסק כי על מנת להגביר רווחיות, או להגדיל רווחיות בעסק, ישנו צורך אקוטי בביצוע סט שלם של פעולות ולא תמיד מספיק קיצוץ של מנהל בכיר, לפעמים זה עושה את ההפך הרצוי.מצבת כוח האדם בעסק מהווה אלמנט אחד שמלווים עסקיים עשויים 'לגעת בו', אלמנט אחד מיני רבים יש לציין. לכן, גם אם פוצחו תובנות בהקשר זה, אין זה אומר כי תמו כל שאלות-הרווחיות בעסק, והכל מעתה ינוהל על מי-מנוחות, תוך ספירת הכסף כל הדרך אל הבנק.
  2. "מה הבעיה להעלות רווחיות? אפטר שני עובדים"כפי שצוין לעיל, לפטר עובדים אולי עשוי להיראות כצעד פרטני נדרש, אך האמת מבשרת בשורה אחרת: יכול להיות שהצלחתם – כעסק – 'לחסוך' 2 משכורות, אך בד בבד העמסתם אקסטרה עבודה על עובדים אחרים שכעת ייאלצו לעבוד קשה יותר (בהרבה מקרים). הדבר מוביל לשחיקת כוח האדם בעסק, וכאמור – זו בגדול אינה הדרך שתוביל אתכם אל עבר הגדלת הרווחים בעסק שלכם.
  3. "יועץ עסקי בתחום המזון? לא צריך…נשקיע בתפריט חדש והכל יהיה טוב"על אף שסעיף מיסקונספציה זה דן בוורטיקל מעניין וחשוב בתוך עולמות הייעוץ העסקי למסעדות, נציין כי השקת תפריט חדש מייצגת הליך מורכב, כזה שדורש מהשפים או השפיות שעובדים במסעדה או במפעל המזון לשם העניין, להביא אל השולחן הרבה מאוד יצירתיות; בתוך כך יצטרכו אותם שפים או שפיות להשקיע שעות רבות במחקרי-שוק ובניסיונות חדשים במטבח לשם הגעה למתכונים או טעמים חדשים. בחלק מהמקרים יסכימו מסעדנים רבים כי על שף המסעדה לבצע נסיעות עבודה למדינות יעד חדשות על מנת לקבל עוד השראה לתפריט-החדש שנרקם במוחו.
  4. "הרואה חשבון יעזור לנו עם ניהול הכסף"
    יש כאלה שיכולים לעשות את זה, אבל הרוב הגדול ממש לא. רו"ח ייצג אותך מול רשויות המס ובמקרה הטוב ידע לתת לך ניתוחי ביצוע בסיסיים, עם מספרים שלרוב יהיו יבשים. חלק ניכר מרואי החשבון לא יודעים לחשב פוד קוסט (את עלות המזון והמשקאות) באופן תקין. עסק צריך מנהל או שותף שבקיא בניהול כספים, תזרים מזומנים, עלויות מימון והתנהלות מול בנקים וספקים. דברים שקשה ללמוד על הדרך.
  5. "אין לי מה להשקיע בצוות פלור, הם גם ככה פה לתחנה של כמה חודשים".
    טעות איומה. הצוות הזה הם היחידים ששמים כסף בקופה. מסעדנים מצליחים משקיעים בצוות שלהם ורואים את ההשקעה חוזרת בגדול.
  6. "אני יודע שאני רווחי אז אין לי מה לנהל תזרים"
    זה פשוט לא נכון, הרבה העסקים פושטים רגל אפילו שהם רווחיים.
    למעשה, הרבה מאוד מהעסקים נסגרים למרות שהם רווחיים, מכיוון שהם אינם מנהלים את תזרים המזומנים כמו שצריך ובצורה נכונה. המשמעות של העדר ניהול התזרים היא שאין להם שום שליטה על העסק עצמו, אין להם שליטה על מועדי הכניסה והיציאה של הכספים, וכמה נשאר להם בכלל בסוף החודש. מאפיין הרבה עסקים חדשים, שזה השלב החשוב לניהול התזרים, אבל לא רק.

כל הפעולות הללו עולות כסף. לעיתים קרובות הרבה כסף.מה זה אומר עבורכם כבעלי מסעדות או בתי קפה הזקוקים לייעוץ וליווי עסקי? זה אומר ששינויים כה מהותיים בלב-הפועם של העסק – שווה לבצע בליווי נכון של יועצים עסקיים בעלי הרבה שנות ניסיון ועבודת שטח 'רסמית' בניהול ותפעול של רשתות מזון או מסעדות. כל גורם אחר החסר ניסיון אקוטי זה לא יצליח לדלוור תוצר שבקצהו השני קיימת הזדמנות מוחשית להגדלת רווחיות העסק.

כמה מילים על שירותי הייעוץ העסקי שלנו למסעדות ולעסקים בתחום המזון לפני שנזוז…

לאחר שכתבנו כאן את הדברים הללו, את אותן מיסקונספציות מובילות בתחום, וכמובן שיש עוד הרבה מהן – אלו שגורמות לבעלי עסקים להסתכל על הדברים באופן לא הוליסטי ושלם, כל שנותר לנו הוא להזמין אתכם ליצור איתנו קשר ולקבל ייעוץ ראשוני טלפוני ללא עלות.ניהלנו במשך קצת מעל ל-20 שנים כמה מרשתות ועסקי המזון המצליחים ביותר בישראל (קבוצת נונו, קבוצת נואר, אגאדיר, מי עדן, 'משקר' מבית קוקה קולה ועוד..). בגלל זה, ורק לאור העובדה כי יש לנו הניסיון וההשכלה הנדרשים על מנת לסייע לעסק שלכם, אנו מזמינים אתכם להקליק על כפתור הוואטסאפ בעמוד זה (או בכל עמוד) של האתר שלנו, ולתאם איתנו זמן בו יהיה לכם נוח לשתות איתנו קפה ולדבר עסקים. ועד אז, נאחל לכם עבודה נעימה ושתשמרו על עצמכם טוב טוב.

כתבות אחרונות
נושאים קשורים
מנהלים של עסקים קטנים
מנכ"ל
ייעוץ עסקי למסעדות
ייעוץ עסקי לבתי קפה
ייעוץ ארגוני
יצירת תוכניות עסקיות למסעדות
ליווי עסקי
צרו קשר
תוכן עניינים

ניווט באתר