לפני שארחיב עוד בנושא הזה של הכנת תוכנית עסקית למסעדה, אציין שעל מנת לחוות הצלחה עם כל עסק באשר הוא, חשוב שבראש סדר הפעולות שלכם כאנשי עסקים או יזמים, תשב לה משימה חשובה העונה לשם ייצור תוכנית עסקית.

אז מה זאת תוכנית עסקית ומה היא כוללת?
תוכנית עסקית מרכזת את כל המידע הרלוונטי בפתיחת עסק – הן בהווה והן בעתיד הקרוב והרחוק ככל שהעסק צומח ומתפתח.
בתוכנית העסקית נכלול: הנחות עבודה והערכות לגבי רמת הביקושים הכמותיים, קצב התפתחות היקף ההכנסות (בתקופת ההרצה, החדירה, הייצוב והצמיחה), ההוצאות השוטפות לתפעול העסק, היקף כוח האדם הנדרש לתפעול העסק, היקף ההשקעות הראשוניות הנדרש להקמת העסק, תזרים מזומנים וכו'.
מטרת התוכנית העסקית הינה להבין את הפוטנציאל העסקי שיש לעסק המוקם ומה היקף המימון שיידרש לצורך הקמת העסק.
ככל שהתוכנית תהיה מפורטת יותר, כך העמימות תפחת ורמת הוודאות תעלה.
תוכנית עסקית למסעדה – האם מדובר ב'אקשן אייטם' שחובה לבצע בטרם ההקמה או שניתן לבצע הליכים להצמחת הרווחיות גם אם העסק כבר רץ תקופה?
שמחים ששאלתם. כיועצים עסקיים שמעניקים בין היתר ייעוץ עסקי למסעדות, עלינו לומר בפה מלא, כי על אף שקיימת עדיפות להכנת תוכנית עסקית למסעדה (או לכל עסק אחר לשם העניין) בטרם תחילת פעילותו של העסק, ניתן לייצר תוכנית עסקית להבראת העסק – זאת במידה וכבר הקמתם עסק, אך הוא אינו מביא אל פתחיכם את הצמיחה לה אתם מייחלים. ניתן לומר בזהירות המתבקשת כי קיים חיץ ברור בין שני סוגים של ליווי עסקי: א. ליווי עסקי עבור הקמת עסק חדש ב. ליווי עסקי אשר במרכזו תכנית להבראת עסק קיים לגבי הסעיף השני – אני – מבטיחה לכם כי אחת הכתבות הבאות בבלוג החדש הזה, תעסוק בנושא באריכות. בכתבת-הבלוג הזו, אני מעדיפה להתרכז במעט יותר אוריינטציה וסדר בדברים ככל ומדובר על הכנת תוכנית עסקית למסעדה חדשה.
אז אם אתם עדיין כאן ויש לכם צורך בתוכנית עסקית לבית קפה, או בתכנית עסקית למסעדה רציתי לשתף אתכם בזה שאני – ניהלתי עסקים גדולים בתחום המזון והמשקאות, ביניהם: רשת המסעדות 'ג'ירף' ורשת המסעדות 'נונו' ובתי הקפה 'מימי, 'קבוצת נואר' ביניהן מסעדת 'קפה נואר' ו'סבסטיאן', 'משקר' מקבוצת קוקה קולה, רשת המסעדות 'אגאדיר', 'הרברט סמואל' ועוד.
שואלים את עצמכם – ורצוי אגב שתשאלו זאת, 'כיצד לבחור גוף או חברה לליווי עסקי?'
- הגדרת מטרות ויעדים – מותאם לחזון של בעלי העסק – קיום אסטרטגיה עסקית
- הגדרת מדדים לאלו המחזיקים בתפקידים בעסק
- יצירת תמריצים ותגמול מנהלים
- ניתוח של מצבת כוח-האדם הצפויה ומסקנות בהקשר זה
- יעילות תהליכים במסעדה או בבית הקפה שתרצו לפתוח
- ניהול ספקים ורכש
- תמחור מנות וכיו"ב
- זיהוי הזדמנויות
- ניהול תוכנית לשיווק העסק – מחולקת לתתי-פרקים
אז.. איך מסכמים דיון על יצירת תוכניות עסקיות למסעדות ולבתי קפה?
אנו סבורים כי כל בר ובת דעת יבינו שבשביל לוודא קבלת כלים עסקיים אלו, חשוב מאוד לבחור בגוף לליווי עסקי והכנת תוכניות עסקיות אשר לו ניסיון שטח מוכח – כזה שהולך הרבה שנים אחורה.ודאי תסכימו כי כשמדובר בלייצר תוכנית עבודה, או תוכנית עסקית – שמטרתה הראשית היא שהעסק ירוויח ויבין מה קורה איתו, חשוב להפקיד את המלאכה הרת-הגורל הזו בידי מנהלים ומנהלות אשר שימשו מנכ"לים ומנכ"ליות של קבוצות גדולות ובתי עסק גדולים ומסועפים בתחום המזון, קרי, אינדיבידואלים אשר שימשו בתפקידי ניהול בכירים בשדרה הניהולית הבולטת של ענף המזון המקומי.
אז… אם אתם יודעים שאתם משקיעים את כל כולכם בלדמיין איך תיראה המסעדה החדשה שלכם, אם אתם מבינים שתכננתם את התפריט הכי מושך, אם אתם הולכים להביא את העובדים הכי מסורים שיש, אם יש ברשותכם או עתיד להיות ברשותכם לוקיישן מושלם וקסום ולצד כל זה אתם באמת רוצים שזה יעבוד – או לפחות יקבל את הדחיפה הכי מקצועית שיש בדרך לרווחיות הולכת וגדלה, אני מזמינה אתכם ללחוץ על כפתור הוואטסאפ שמופיע עכשיו בפינה הימנית התחתונה של העמוד, לדבר הכי בגובה העיניים עם כרמית ולקבוע מתי יושבים לקפה כדי לדון בעתיד העסק שלכם. שמרו על עצמכם.